Το παιχνίδι παίζει έναν πολύ σημαντικό ρόλο στη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών καθώς αποτελεί ένα φυσικό τρόπο για την αντιμετώπιση του στρες και επιτρέπει την υπερνίκηση πολύπλοκων και τραυματικών εμπειριών του παρόντος και του παρελθόντος. Αποτελεί ένα είδος «κάθαρσης» στα παιδιά, διότι τα απαλλάσσει από αρνητικά συναισθήματα που πιθανόν προκλήθηκαν από τραυματικά γεγονότα.
Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού, το παιδί εναλλάσσει ρόλους και από παθητικός δέκτης άσχημων εμπειριών μετατρέπεται σε αυτόν που γνωστοποιεί την εμπειρία. Έτσι, για παράδειγμα, το παιδί μαλώνει την κούκλα μετά από επίπληξή του από το γονιό. Αυτή η εναλλαγή ρόλων επιτρέπει στο παιδί να μεταφέρει αρνητικά συναισθήματα στο υποκατάστατο αντικείμενο. Επίσης, μέσα από τη δραματοποίηση φόβων και αγχογόνων καταστάσεων αποκτάται από τα παιδιά μεγαλύτερη αυτογνωσία και μια αίσθηση ελέγχου των εξωτερικών γεγονότων της ζωής.
Με ποια κριτήρια θα πρέπει να επιλεχθούν τα παιχνίδια των παιδιών;
Για να γίνει αποτελεσματικότερο το παιδικό παιχνίδι χρειάζεται να γίνει κατάλληλη επιλογή από τους γονείς. Επομένως, όσοι ασχολούνται με την ανατροφή των παιδιών μπορούν να διευρύνουν το φάσμα των σωματικών και συναισθηματικών εμπειριών που τους προσφέρει το παιχνίδι, παρέχοντάςτους ιδέες και υλικό.
Φαίνεται όμως πως είναι καλύτερο να παρέχουν λιγότερα παρά περισσότερα τέτοια αντικείμενα, μιας και τα παιδιά είναι ικανά να βρίσκουν αντικείμενα και να επινοούν πολύ εύκολα διάφορα παιχνίδια. Όταν οι γονείς διαλέγουν τα παιχνίδια με την παρουσία του παιδιού, η επιλογή θα πρέπει να ακολουθεί τα ενδιαφέροντα του ίδιου του παιδιού και όχι του ενήλικα.
Βασικό κριτήριο στην επιλογή ενός παιχνιδιού είναι να τους προσφέρουν αυτό που επιθυμούν με την προϋπόθεση να ανταποκρίνεται στις οικονομικές δυνατότητες του γονιού. Παιχνίδια όπως puzzle, παιχνίδια κατασκευών, ανθρώπινες φιγούρες που διαλύονται και ξαναφτιάχνονται, αυτοκίνητα και άλλα μικρά στέρεα αντικείμενα είναι ιδανικά για τα παιδιά άνω των 5 ετών.
Σημαντικό στην επιλογή των παιχνιδιών είναι η δυνατότητα που παρέχει στο παιδί να κάνει όνειρα γι’ αυτό και όχι τα τελειοποιημένα μηχανικά παιχνίδια που μόλις χαλάσουν, παύουν να ενδιαφέρουν τα παιδιά.
Τέλος δε θα πρέπει να ξεχνάμε ότι τα παιχνίδια ανήκουν στα παιδιά και δικαιούνται να τα κάνουν ό,τι θέλουν. Πολλές φορές τα παιδιά διασκεδάζουν περισσότερο με ένα χαλασμένο παιχνίδι, παρά με ένα ολοκαίνουριο.
Επομένως, η σωστή επιλογή του παιχνιδιού είναι σημαντική παρόλο που τις περισσότερες φορές, τα παιδιά έχουν την ικανότητα να βρίσκουν και να επινοούν δικά τους παιχνίδια προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου